Escape room

In de derde klas havo en vwo heb ik een paar weken geleden een escape room uitgevoerd. Leuk maar wel heel spannend. Hoe gaat het lopen? Zullen ze mijn cryptische omschrijvingen snappen? Gaan ze er allemaal voor? En hoe zit het met de tijd, is die voldoende?

Wat ik al zei, spannend. Voor de leerlingen, maar zeker ook voor mij.

Dit is weer een kronkel uit mijn hoofd. Ik doe hier en daar ideeën op, ik combineer, laat het pruttelen en daarna ga ik ermee aan de slag. Mijn leerlingen kennen dat inmiddels en staan nergens meer gek van te kijken.

Een escape room. Oké hoe ga ik dat aanpakken? Het moet nuttig zijn, lees educatief verantwoord. Ik heb geen tijd voor flauwekul in mijn lesschema. Ik besluit om escape room toe te passen als overgang tussen 2 hoofdstukken in. Als verwerking van het vorige hoofdstuk en aanboring van de voorkennis van het nieuwe onderwerp. Ik wil er ook praktische elementen aan toe voegen, kijken of mijn leerlingen praktijk en theorie aan elkaar kunnen linken (Practicum kan bij scheikunde natuurlijk niet ontbreken). Er moeten puzzels inzitten die natuurlijk wel een scheikunde achtergrond moeten hebben. Ik wil kennis laten verwerken die iets verder gaat, dus een paar theoretische vragen zouden ook handig zijn. Verder wil ik dat het ook wel de fibe heeft van een escape room. Het heeft een verhaal/thema nodig, cryptische opdrachten, een kluis en een deur die op slot zit.

Een goed verhaal is belangrijk. Nu doe ik aan gamification in mijn les en ook daar zit een verhaal in. Ik ga aansluiten aan dat verhaal. "We zitten op de planeet Culsans en op de basis is inmiddels een demontabel lab gebouwd. Jullie zijn daar nog laat aan het werk. De chief van het lab is naar huis gegaan en heeft alles afgesloten. Omdat hij van mening is dat het lab alleen toegankelijk moet zijn voor mensen met scheikunde kennis, heeft hij er ingewikkeld slot van gemaakt...." Brengen met sfeer en gevoel en ze gaan er vol in.

De eerste opdracht is een proef. Ik kan gewoon een voorschrift klaarleggen, maar dat is niet zoals ik het wil. Een vage omschrijving, dat is in dit geval beter: "A + B = de code op de computer" en "Begin bij de best geconcentreerde" Ze moeten de inhoud van de buizen A bij de inhoud van de B buizen doen. Er zal een reactie plaatsvinden. De heftigste is de meest geconcentreerde. Als ze de buizen op volgorde van concentratie zetten hebben ze de code op de computer. Het geeft ze toegang tot een paar theorievragen. Hier het om reactievergelijking kloppend maken en reactiesnelheid.
Bij voldoende goede antwoorden komt de volgende hint vrij. "Maak het ingewikkeld" met een foto van een wc-rol. Op hun tafel staat een wc-rol. In het lokaal hangt een sliert met hier en daar letters er op. Als die sliert om de wc-rol wordt gewonden wordt er een tekst leesbaar: "er komt warmte vrij C4 horizontaal". Op tafel ligt scrabble. Exotherm moet voor de leerlingen een bekende term zijn inmiddels. Als ze dit woord neerleggen op de juiste plek op het scrabble bord dan kunnen ze de juiste woordwaarde uitrekenen, dit is weer een code voor de computer.

Zo gaat de escape room door en door.

Nu heb ik gelukkig 5 derde klassen. Dus had ik steeds de mogelijkheid om dingen te verbeteren.
De eerste klas merkte ik dat de vragen op de computer, vrij lastig waren. Ze waren wel op te lossen, maar kostten echt te veel tijd. Ook zat er een opdracht in die veel tijd zou kosten, maar die leerlingen vrij makkelijk gingen omzeilen. Voor de volgende klas heb ik dus de vragen aangepast, zodat ze nog steeds goed moeten nakijken, maar er minder lang mee bezig zijn. Ook de puzzel die leerlingen omzeilden heb ik er uit gehaald.
De volgende klas ging al een stuk beter. Nog steeds haalden geen enkel groepje het eind voor het eind van de les. dat is toch wel jammer. Niet iedereen hoeft het te halen, maar als leerlingen het goed doen, moet het haalbaar zijn. (Voor deze klassen was het niet zo erg, die hebben het de volgende les mogen afmaken.) Ik heb nog een onderdeel dat minder belangrijk was in mijn ogen, lees minder scheikundig, er uit gehaald.

De laatste 2 klassen waren prima. Niet alle groepen hebben het gehaald, dat hoeft ook niet, maar iedereen vond het een uitdaging en ging ervoor. Alle leerlingen zijn fanatiek, intensief met scheikunde bezig geweest. Hebben niet het idee gehad dat ze aan het leren waren, maar waren dat wel!